Powered By Blogger

Thursday, June 12, 2008

Journey to Kompleks PKNS Bangi

Laluan Komuter

Peta Bangi

Bermula dari Pantai Dalam ke Kompleks PKNS dan kembali semula ke Pantai Dalam...
Aku gerak lebih kurang jam 10.30 pagi...

Rumah - > Komuter Angkasapuri (RM0.70)
Aku nak cepat sangat dan kebetulan ada Metro Bus lalu, aku trus naik.
Walhal, dekat je stesen komuter tu, 1-2 km jer.
Naik bas tu, 90 cent tambangnya... Huhuhu... Rugi..

Komuter Angkasapuri -> Komuter UKM (RM3.90)
Sebelum aku decide ke Komuter UKM nie, aku da tanya kwn2 aku kat YM.
Katanya dekat jer dr Komuter UKM ke Kompleks PKNS nie.
Aku ingtkan tambang plhg mahal dalam RM2 tp tambangnya RM3.90.
Mahal gak.
Aku just bawak RM16 jer nie... huhuhu

Komuter UKM -> Hentian Kajang (RM0.70) Bas Mini
Sampai2 kat Komuter UKM, trus taktau nak pergi mane.
Aku jln jela pastu lepak kat kedai makan jap minum air tea o ais...
Pastu tanye sorang abang tu camner nak pi ke Kompleks PKNS.
Katanya, pergi hentian Kajang dulu pastu tanya orang kat sana.
Aku naik la Bas Mini. Tambang nye 70 cent.
Ingt jauh, tp dekat jer.

Hentian Kajang -> Kompleks PKNS (Rm1.00) RapidKL T431
Aku tanya akak RapidKL, camne nak pi Kompleks PKNS.
Dia trus bgtau, "naik bas no 431, tunggu kat luar"
Aku kuar, bas tu pun sampai.
Bas T431, tambang RM1.
Naik bas nie la, aku baru nampak UKM Bangi. Besar gak tempatnya.

Tujuan aku pergi ke Kompleks PKNS sebenarnya nak wat survey pasal Telecommunication.
Aku nak tolong kawan aku sambil2 dapat gak duit skit.
Aku sampai sane lebih kurang kul 1 pm.
Nie first time nak wat survey, berdebar2 gak nak pi jumpa orang. Xtau nak cakap apa mula2nya.
Mula2 sekali aku tanye kedai souveniour tp xder tokei lak. So, xleh la nak dapat info and cop.
Pastu aku tanye kedai jahit, tokeinye sorang pakcik. Jem gile cara die cakap.
Dia xder internet, aku xtau nak kate aper dah... huhuhu
Pastu, banyak la aku pi masuk kedai. Sumer kedai pakaian, kate xder tokey...
Susah... susah...
Oh ya... Ada satu kedai snack.. Rasanya "Kedai Elin Snack"
Tokey die, ya rabbi, kate xsempat nak layan... Padahal kedai snek jer...
Sampai kul 2 lebih, satu kedai pun aku xdapat info lagi.

Akhirnya, aku decide nak wat supermarket billion dulu.
Aku tanye guead, "Mane Ofis"
Jawabnya "Tingkat 2"
Aku masuk, nasib baik la baik gak staff2 dia...
Dapat gak my 1st survey...
Pastu, pergi lak kedai emas, managernya sorang abang... Basik gak...
Nak bagi datam siap wat calculation lagi....
Tp, aku tanya nie, aku pun xbaper faham sangat ngn form yg aku nak isi tu...
So, tanya basic info jela pastu mintak cop... Habis keje....
Aku dapat 4 data pada hari itu...
Oh ya... Aku pi solat lepas dapat data yang kedua.
Surau ada kat tingkat 1. ^.^


Jam 3.40 ptg, aku pun nak balik.

Komplek PKNS -> Komuter Kajang (Free sbb da ada tiket) RapidKL T431
Aku tunggu bas kat sebelah jalan. Kiranya bertentangan dengan tempat yg aku datang tadi.
Lamanya tunggu, selama 1 jam setengah aku tunggu, bas tak sampai2 jugak.
Seberang sane, dah 2 bas datang.
Akhirnya aku terfikir "Bas sebelah sana pun pergi gak Hentian Kajang"
Aku nie just nak pergi ke hentian kajang, pastu cari la bas lain ke mana2 stesen komuter.
Aku naik la bas yang ketiga. Skrg dah jam 5.20 petang.
Dalam bas nie la aku baru tau bas nie lalu Komuter UKM n Komuter Kajang.
Aku decide untuk berhenti jer kat Komuter UKM. Dekat lagi.
N jimat skit duit aku.
Nak masuk ke stesen tu, kena lalu ikut rumah orang pastu ikut pagar yg dah rosak...
Hahaha... Kalau aku sorang2, mesti xtau punya.
Nasib baik ada awek yg nak pergi situ jugak.
Tp, sian kat dia, dia tersepal apa ntah dan hampir tersungkur... Huhuhu

Komuter Kajang -> Komuter MidValley (RM2.60)
Aku beli tket ke Midvalley... Murah dan senang. :D
Kat Midvalley, trus pi solat Asar kat Jusco.
Masuk surau, kebetulan org2 dari China pun masuk. Ramai lak tu...
Bagi la diorang solat dulu.
Mase nak balik tu, ada satu performance dari YAMAHA music.
Hebat giler die main Piano.
Aku terus terpegun. Nak record and ambik gambar pun, bateri dah habis... :(

MidValley -> Vista Angkasa (no charge) RapidKL T631
Aku naik bas rapidkl T631. Guna tiket yang td. :P

Vista Angkasa -> Rumah (no charge) RapidKL T632
Naik rapidKL lagi. Tp T632 lak.
Senang. Dah xpayah beli tiket.... hehehe

Sebelum balik ke rumah, aku beli nasi lemak RM1.50 dulu.
Nak beli banyak2, xder duit... huhuhu...
Penatnya... Dr kedai nasi lemak ke rumah tu...
Dalam otak "Lambatnya sampai rumah"
Jalan pun laju jer...
Sampai rumah, trus solat Maghrib..
Hampir2 kul 12 tu, pi teman kawan tgk bola kat kedai lak...
Penatnya hari ini...
Tp, tgk juga la bola, 4 tahun sekali... :D

Croatia belasah German 2-1.
Lehmann ngn Ballack kena kad kuning plak.
gile punye player...

2 comments:

suhaila said...

hai . nak tanya kalau dari vista angkasa ke mid berapa tambang naik bus ?

Unknown said...

Hi Suhaila,

Tambang bas rapidkl dr vista ke midvalley RM1